Fejvadász: barát vagy ellenség?

Huszonéves HR-es leányka szemben a tapasztalt értékesítővel?

friend_or_enemy.pngHa valaki népszerű posztot akar írni valamelyik közösségi portálon akkor az egyik legbiztosabb megközelítés az, ha olyan cikket ír, amelyben szidja a fejvadászokat.

Erre rengeteg egyetértést jelző like fog érkezni, illetve sokan hozzáírják a saját negatív tapasztalataikat.

Ezeket olvasva az emberben néha úgy tűnik, hogy a fejvadász a legjobb esetben is pusztán felesleges kellék a folyamatban, aki a saját fontosságát éreztetve döntéseket hoz emberek sorsa felett.

Akkor tegyük is egy kicsit rendbe a dolgokat!

Fejvadász: barát vagy ellenség? Őszintén? A fejvadász cégek próbálják azt érzékeltetni időnként, hogy mindenképpen barát, de a hozzászólások alapján egyértelműen ellenség. Igazából egyik sem!

Sok olyan kommentet lehet olvasni, hogy a „huszonéves HR-es lánykák” döntenek nagy tapasztalattal rendelkező értékesítők, vezetők, mérnökök sorsáról, és ez nagyon nincs rendben így. Ilyenkor megjelenik visszatérő elemként, hogy ha az adott tapasztalt jelölt rögtön a szakmai vezetőhöz kerülne, akkor minden más lenne, hiszen ő látná, hogy a jelölt mennyit is tud valójában.

Most bele lehetne menni abba, hogy miért alakult ki ez a helyzet, és hogy valójában pont a szakmai vezetők elfoglaltsága miatt kerültek be olyan plusz szűrők a folyamatba, amire most panaszkodnak jelöltek. De ebben nem érdemes elmerülni, hiszen a rendszer nem fog megváltozni azért, mert nem tetszik az adott jelöltnek.

A kérdés inkább az, hogy egy tapasztalt, kiváló tárgyalási és probléma megoldási készséggel rendelkező értékesítő, vezető, vagy éppen mérnök, aki számos meetingen kell hatékonyan képviselje a saját, vagy cége érdekeit, miért ne tudná a tapasztalatlan, de lelkes fiatal lányt vagy fiút megfelelően kezelni?

A fejvadász nem barát, de nem is ellenség. A legtöbbször nincs nagy mozgástere és ténylegesen nem ő dönt a végén, de való igaz, hogy segíthet.

Hogyan érdemes tehát hozzáállni a fejvadászhoz, a recruiter-hez?

Először is legyél vele kedves és segítőkész. Lehet, hogy most éppen rosszkor keres meg, illetve nem olyan állással, ami érdekelne, de amennyiben lekezelő vagy, akkor ezt fogja megjegyezni. Ha kedves vagy és segítőkész, akkor az marad meg benne. Fura, de ő is ember. Ő is szeretné magát fontosnak érezni, ő is nyomás alatt áll és neki is lehet rossz napja.

Rengeteg hibát vétenek fejvadászok és nagyon sok a jogos panasz. Ezt senki sem vitatja.

De nézzük ezt egy másik nézőpontból.

Hogyan kezelnél egy potenciális ügyfelet? Pontosan úgy kezeld a fejvadászt, aki írásban, vagy telefonon megkeres. Lehet, hogy később jó lesz még valamire az a kapcsolat.

Túl sok a belevitt érzelem a fejvadász témában. Nézz meg néhány kommentet a fejvadászokról és láthatod, hogy ez a helyzet.

Egy profi értékesítő haragszik a potenciális partnerre, mert éppen nem tőle vásárolt? Ettől még elteszi a névjegykártyáját és megkeresi újra később? Elveszettnek érez egy lehetséges ügyfelet, mert éves szerződést kötött a konkurenciával? Feladja, ha nem jut el elsőre a személyes találkozóig? Ugye nem.

A fejvadász nem a barátunk, de nem is az ellenségünk. Ő egy potenciális „ügyfél”, akin keresztül eljuthatunk egy jobb helyre, magasabb fizetéshez, jobb körülményekhez, jobb pozícióhoz, számunkra kedvezőbb, érdekesebb kihívásokhoz.

Kezeljük így és ő is másképp fog viszonyulni hozzánk. Engedjük közel magunkhoz a fejvadászt és használjuk őt. Gondolkodjunk hosszú távon és sikeresek leszünk. Gondolkodjunk rövidtávon, pillanatnyi hangulatunk szerint és kezeljük ellenségként, szükséges rosszként a fejvadászt és ne csodálkozzunk, ha ő is így kezel minket.

Aztán lehet panaszos kommenteket írni a LinkedIn-en, Facebook-on, de attól nem fog megváltozni a világ és nekünk sem lesz jobb a karrierünk.

Engedd közel magadhoz a fejvadászt és használd őt hosszútávon a karriered építése során!

 

Szerző: Végh Péter