Miért nehéz ténylegesen jó értékesítőt találni?

Napjainkban nagyon sokat hallunk a munkaerőhiányról, a külföldre távozott és már ott megtelepedett százezrekről és általában a megváltozott körülményekről a munkaerő kereséssel és felvétellel kapcsolatban.

Good sales personSokan még most is úgy gondolják, hogy elég csak feltenniük egy rövidke hirdetést és máris özönlenek a jobbnál jobb jelöltek.

Sajnos ma már ennek az időnek vége. Számos olyan munkakör van, amelyben már nagyon nehéz egyáltalán az alapvető elvárásoknak megfelelő jelölteket találni és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a közepesek között ki kellene választani a legjobbat, azt a gyémántot, akit tovább csiszolhatunk a magunk és a cégünk képére.

Az értékesítők esetében is hasonló a helyzet, de egy kicsit mégis más. Értékesítőt találni könnyű, de jót nagyon nehéz.

MIÉRT?

  1. Annak eldöntése, hogy egy értékesítő jó vagy nem, egy önéletrajz alapján szinte lehetetlen, hacsak nincsenek benne óriási hibák. A tapasztalat semmire sem garancia. A végzettség szintúgy. Sajnos a legkevesebben írnak tényleges, leellenőrizhető eredményekről, így maradnak az elpuffogtatott közhelyek a kiváló kommunikációs készségről és az átlag feletti probléma megoldásról, illetve arról, hogy az illető tud csapatban és egyénileg is dolgozni. Ezt ma már senki sem veszi komolyan.
  2. A ténylegesen jó értékesítő nagyon keresett. A sok rossz és közepes értékesítő mellett gyorsan híre megy annak, ha valaki ténylegesen jó.
  3. A jó értékesítőnek kiterjedt üzleti kapcsolatrendszere van. Mivel nagyon aktív a kapcsolatteremtésben, ezért feltűnik a konkurenciának, illetve akár az ügyfeleinek is. Így a legtöbb esetben egyszerűen elcsábítják és nincs szüksége arra, hogy hirdetésekre jelentkezzen.
  4. A jó értékesítő el tudja magát adni és nem szorul rá arra, hogy elfogadjon, vagy egyáltalán megfontoljon egy rossz, vagy kevésbé kedvező ajánlatot.

.

A fentiek miatt nagy az esélye annak, hogy a feltett hirdetésre a kevésbé jó értékesítők fognak jelentkezni főleg egy olyan hirdető esetében, amely nem ismert név és nincs vonzó márkája.

Ez azt jelenti, hogy a ténylegesen jó értékesítőnek van jól fizető állása, amelyben megbecsülik, hiszen amennyiben jó a híre, komoly a kapcsolatrendszere, tud további értékes kapcsolatokat kiépíteni és el tudja magát adni.

Természetesen mindig lehetnek kivételes élethelyzetek, de nem érdemes ezekre építeni.

Egy viszonylag ismeretlen cég felteheti a hirdetését, de nagy az esélye, hogy nem fogja felkelteni a jó értékesítők figyelmét még akkor sem, ha valamiért mégis nézelődnek, aminek kicsi a valószínűsége. Ma már azzal, hogy „dinamikusan fejlődő cég” és „versenyképes fizetés” nem tud a hirdető kitűnni a tömegből.

Amennyiben egy cég szeretne egy jó értékesítőt, akkor két olyan fő lehetősége van, amelyek meg tudják oldani ezt a kihívást. Az egyik az, hogy hirdetés útján felvesz egy tehetséges kezdőt és kinevel belőle egy ténylegesen jót, a másik pedig az, hogy egy ténylegesen jó, ideális esetben erre specializálódott fejvadász szolgáltatásait veszi igénybe.

Ezenkívül bízhat még a szerencséjében is, hiszen a lottó ötöst is elviszi időnként valaki…